Zuid Afrika

11 december 2013 - God's Window, Zuid-Afrika

Studiereis zuid Afrika live to Travel

7 december
Een turbulente start. Anders kan ik het niet noemen. Al onderweg smst mijn kamergenoot dat de vluchten van british airways geannuleerd zouden zijn. Bij aankomst blijkt het inderdaad zo te zijn.
Vanwege een technische storing op de luchthaven Londen Heathrow kunnen er geen vluchten vertrekken en aankomen. Het lange wachten in de rij bij de balie is het gevolg. Na ruim 2 uur wachten zijn we aan de beurt en na nog langer zoeken, kunnen we omgeboekt worden naar vluchten met turkish airlines. We vliegen nog dezelfde avond via Istanbul naar Johannesburg. We kunnen ons programma zoals gepland vervolgen.

8 december
Zondagochtend komen we aan op Johannesburg rond 11 uur en onze Belgische collega's staan al ruim n uur op ons te wachten. Een rit van ruim 3 uur volgt en we lunchen ergens onderweg op n mooi rustig plekje in het plaatsje Dullstroom. We krijgen een goed gevulde groentesoep en na wat foto's te hebben gemaakt gaan we weer verder. De zon verdwijnt langzaam en daar komen donkere wolken voor in de plaats. We komen onderweg genoeg mooie momentje tegen. We kunnen ver voor ons uit kijken, groene heuvels, soms wat rotsen, hier en daar n "plukje" bomen en koeien in de wei. Het mais groeit hier al goed.

Dan is het toch echt gedaan met het mooie weer en met nog ruim n uur te ga, rijden we in de dikke mist en regen door de bergen, richting Hazyview. Het wordt ook langzaam donker, dus ik ben benieuwd wat we vandaag nog van onze accommodatie kunnen zien.  Dat zien we waarschijnlijk morgen.....

Onze gids, doctor, maakt samen met de eigenaresse van de logde nog een lekkere maaltijd en we gaan op tijd slapen.

Maandag 9 oktober
Ik heb goed geslapen, maar al om 5 uur wakker en dus lekker geluisterd naar de vogels, krekels en sabie rivier.
We gaan om 07.30 uur ontbijten en na een korte briefing, vertrekken we vandaag naar het kruger park.
Eerst maken we een korte stop bij de supermarkt, aangezien we in het krugerpark overnachten en hier aankomen wanneer de shop al gesloten is.
We rijden naar de ingang Phabeni gate En zien gelijk een groepje springbokken. Wow wat is het bijzonder om dieren in het wild te zien. Al krijg is soms het beekse bergen gevoel met de asfalt wegen en de diverse auto's die langs de kant staan wanneer er iets te zien is.

Halverwege de route, het is dan half 1, maken we een lunch stop in ?......Onze driver maakt een lunch klaar en wij krijgen de kans wat rond te kijken in de souvenir shop. Hier kun je ook kaarten kopen van het park met de diverse diersoorten die je kunt zien, maar ook gedroogd vlees van oa de kudu, eland, zebra, zowat alles. We eten broodjes hotdog met een lekkere salade. We rijden verder en zien in totaal meer dan 18 verschillende dieren. Van de big 5 hebben we er nu 4 gezien; leeuw, giraf, buffel en de olifant. Alleen het luipaard hebben we nog niet gespot.
We komen rond 5 uur aan in Pretoriuskop. Dit is een park met kleine ronde huisjes waar je kunt slapen. Verder zijn er algemene toilet/douchegebouwen en een afwasplaats. Onze driver maakt weer een diner, dit keer spaghetti met salade en bananencake met vanillesaus na. We nuttigen het drankje wat we gekocht hebben in Hazyview en gaan rond 9 uur naar ons "hutje".  Morgen wacht ons een mooie dag richting de panorama route. Nu alleen hopen op helder weer........

Dinsdag 10 oktober
We staan vroeg op. Om 7 uur hebben we ontbijt. Na het ontbijt laat doctor eerst de nieuwe tenten zien van Drifters. Erg degelijke tenten, groot genoeg voor 2 personen en je kunt er gewoon in staan. Na de demonstratie hoe de tent op te zetten vertrekken we voor het laatste stukje safari.
Het is nog ongeveer 8 kilometer tot aan de gate. Jammer, maar de dieren hebben zich voor ons verstopt.
Daarna rijden we naar de Panorama route. Het is erg mistig en boven in de bergen zie je haast geen hand voor ogen. Helaas, Gods window slaan we over, aangezien we toch niets kunnen zien. We rijden door tot aan Pelgrims Rest, een oud goudzoekers dorp. Je ziet nog de echt oude huizen, garage, hotel etc. We brengen een bezoek aan de begraafplaats en gaan weer verder. We rijden naar Blyde canyon en The bourkes luck potholes. We eten onze lunch, wederom gemaakt door Doctor maken mooie foto's van de watervallen.
Daarna rijden we in ongeveer 40 minuten naar de 3 rondavels. Het is helaas begonnen met regenen waardoor het mistig is en we niet zo'n mooi uitzicht hebben. Het is echter prachtig en we genieten van het mooie uitzicht wat we nog wel hebben op de bergen, de rondavels en het water. En we bedenken ons hoe mooi het uitzicht wel niet moet zijn wanneer het helder weer is!

Dan is het tijd om naar Andy's camp te rijden. We zullen er ongeveer 2 uur over doen en het is nu 16.00 uur.
Rond 18.00 uur komen we aan bij de gate van Balule national park. Vanaf hier is het nog 45 minuten rijden, en dan dwars door het park. Nu geen asfalt wegen, maar gewoon off road rijden met kans op het spotten van dieren. De deet wordt gesmeerd, de ramen gaan open en de camera's in de aanslag. Even later spotten we een neushoorn. Aangezien onze truck al wat herrie maakt en wij ook, loopt de neushoorn snel weg.
Gelukkig komt hij later weer terug. Even denken we dat het een olifant is, die op ons af komt, zo groot is hij, maar het is toch echt een neushoorn. Jee, wat is hij groot!
Na veel foto's gemaakt te hebben rijden we verder. Helaas komen we geen andere dieren meer tegen en komen we na 45 minuten aan bij Andy's camp. WOW wat n gave accommodatie. Gelegen midden in het camp. Het zijn een soort tent huisjes. Het dak en de badkamer zijn van hout en steen, het slaapgedeelte is van tentmateriaal met ramen erin. Een leuk klein terrasje ervoor met uitzicht op de Bush Bush, wat wil je nog meer. Geweldig om op het terras te zitten en te luisteren naar alle geluiden....
We hebben een klein uurtje om ons op te frissen en dan krijgen we een lekkere maaltijd. Maar eerst gezellig met elkaar n borrel pakken op alle ervaringen die we tot nu toe hebben opgedaan!

Woensdag 11 december
Wow, vandaag gaan we een wandel safari maken in de vroege ochtend en n jeep safari eind van de middag en begin van de avond. Bij zonsondergang zijn we dus in The Bush! Ik heb er zin in.
Helaas, wanneer de wekker gaat om 06.00 uur, regent het en het ziet er dus niet naar uit dat we gaan wandelen. Maar goed, we houden hoop, trekken onze laagjes kleding en bergschoenen aan en gaan naar het ontbijt.
Aangezien het blijft regenen, wordt er besloten eerst de jeepsafari te doen en dan vanmiddag de wandeling.
We gaan op pad met 2 jeeps voor elk 10 personen en gaan dwars door The Bush op zoek naar de big five. Jammer genoeg, zien we van allerlei soorten vogels, impala's ( zij hebben het fokprogramma goed begrepen), maar geen olifant, giraffe of luipaard. Deze laatste hebben we nog niet gezien, dus deze staat bovenaan het lijstje. Na ruim 2 uur komen we terug, een beetje teleurgesteld, en wordt er besloten dat we de wandeling gaan maken. De eigenaar Jacco en zijn werknemer Joe gaan mee. Hij maakt er iets leuks van. We maken geen strand wandeling, maar een stront wandeling!  Het wordt een hele leuke, leerzame wandeling, waarbij hij ons van alles laat zien. Van olifanten- en buffelpoep, tot aan de holletjes van de vogelspin, sporen van de zebra's en de rode teken. Deze laatste vind ik wel heel bijzonder. Ze zijn niet gevaarlijk voor de mens, ze zijn felrood en heel zacht. Echt, ik verbaas me dat er tussen al dat groen, geel en bruin zulke fel gekleurde beestjes lopen. Ze vallen echt op!
Ook de vogels hebben geweldig mooie kleuren. Het is dan ook jammer dat deze kleuren alleen zichtbaar zijn wanneer ze vliegen..... Dus geen foto's helaas.

Terug aan gekomen, krijgen we een brunch, wederom verzorgd door onze gids Doctor. Daarna hebben we wat vrije tijd en na een uurtje gaan we naar een andere drifters logde. Daar hebben ze WiFi, in de hoop dat ik mijn blogs kan posten en ik kan waar maken, wat ik vooraf riep. Een leuke blog over mijn ervaringen in Zuid Afrika! Ik vind het geweldig. Een mooi land, met vriendelijke mensen, groener dan ik had verwacht en de natuurschoon is prachtig. Geen olifant gezien, maar aan de poep te zien, heeft hij net voor ons gelopen. Dat is toch bijzonder!

1. Marlies Quirijnen:
    11 december 2013
    Leuk Manon om je reisverhaal te lezen, ik word helemaal meegenomen in jouw beleving en dat is heel leuk om te lezen! Ik wens je nog een fijne tijd en geniet ervan, wij genieten met jouw mee...groetjes Marlies Quirijnen uit het mooie durpke Gils
  2. Papa:
    11 december 2013
    Wat geniet ook ik van je verhaal, hoe jij deze "studiereis" ervaart. Blij dat je het zo mooi en leuk vindt, is ook goed voor je enthousiasme t.b.v. reisbureaugbeuren. Tot ziens en geniet ervan.